Warsztaty EuroSkills 2025 – interdyscyplinarny projekt realizowany prze uczniów z EZN Wrocław a prowadzony w pracowniach Centrum przez pana Stanisława Pokutyckiego oraz Pawła Polakowskiego
Ostatnia modyfikacja: 1 kwietnia 2025
W Centrum Placówek Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu odbywają się warsztaty dla uczniów szkoły EZN, którzy przygotowują się do udziału w prestiżowym konkursie EuroSkills 2025, a w przyszłości także WorldSkills 2026. Uczestnicy to młodzi adepci kierunków technicznych: technik automatyk, mechatronik i elektronik, którzy rozwijają swoje umiejętności w ramach projektu „Rozwijanie uzdolnień i umiejętności uczniów w zakresie projektowania i produkcji wspomaganej komputerowo – CAD/CAM/CNC”.
Warsztaty, będące częścią projektu „Czas Zawodowców”, pozwalają uczniom na zdobycie doświadczenia w pracy nad rzeczywistymi projektami inżynierskimi. Trzy sześcioosobowe grupy realizują odrębne zadania, łącząc teorię z praktyką i ucząc się współpracy w interdyscyplinarnych zespołach.
Odbudowa quada – innowacyjny pojazd edukacyjny Jednym z najbardziej wymagających i innowacyjnych projektów realizowanych przez uczniów jest przebudowa starego, uszkodzonego quada z silnikiem spalinowym na nowoczesny pojazd elektryczny. To ambitne wyzwanie, które łączy w sobie różne dziedziny techniki – od mechatroniki, przez elektronikę, aż po programowanie sterowania pojazdu.

Celem projektu jest nie tylko przywrócenie sprawności pojazdu, ale także wyposażenie go w unikalne funkcje symulujące reakcje człowieka pod wpływem substancji psychoaktywnych. Docelowo quad będzie mógł odwzorowywać m.in. spowolnioną reakcję na ruchy kierownicą, opóźnione hamowanie czy zaburzoną kontrolę toru jazdy. To innowacyjne podejście ma na celu edukację w zakresie zagrożeń wynikających z prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu lub narkotyków.
Proces realizacji projektu
Obecnie uczniowie skupiają się na pierwszym etapie, którym jest przywrócenie pełnej sprawności mechanicznej pojazdu i wymiana układu napędowego na elektryczny. Prace obejmują:
- Dobór i montaż komponentów – uczniowie samodzielnie wybierają odpowiednie podzespoły, analizując parametry techniczne silnika, akumulatorów oraz układu sterowania.
- Projektowanie elementów w CAD – przy użyciu nowoczesnych narzędzi projektowych powstają komponenty niezbędne do modernizacji quada.
- Produkcja elementów przy wykorzystaniu technologii CNC i druku 3D – w warsztatach CPKZ uczniowie korzystają z frezarek CNC, laserów CO2 i Fiber oraz drukarek 3D, aby wykonać brakujące elementy konstrukcyjne.
- Budowa własnego silnika elektrycznego – ambitnym celem zespołu jest skonstruowanie i przetestowanie własnego napędu elektrycznego.
- Programowanie i sterowanie pojazdem – uczniowie opracują system sterowania quadem, uwzględniając w nim symulację opóźnionych reakcji, co wymaga precyzyjnego doboru algorytmów i czujników.

Technologie i narzędzia wykorzystywane w projekcie
Dzięki bardzo dobrej kadrze oraz bogatemu zapleczu technologicznemu CPKZ, uczniowie mają dostęp do nowoczesnych maszyn i narzędzi, które umożliwiają realizację zaawansowanych projektów. Wśród wykorzystywanych technologii znajdują się:
- Druk 3D (do tworzenia prototypów i części zamiennych)
- Maszyny CNC (frezarki i tokarki do obróbki metalu i tworzyw sztucznych)
- Lasery CO2 i Fiber (do precyzyjnego wycinania i grawerowania elementów)
- Oprogramowanie CAD/CAM do projektowania i programowania obrabiarek
- Elektroniczne układy sterowania i systemy mikrokontrolerowe
Praktyczne umiejętności i rozwój kompetencji
Projekt nie tylko pozwala uczniom zdobywać nowe umiejętności techniczne, ale również rozwija ich kompetencje miękkie, takie jak praca zespołowa, analiza problemów i podejmowanie decyzji. Interdyscyplinarny charakter zadania wymaga ścisłej współpracy między mechatronikami, elektronikami i automatykami, co stanowi doskonałe przygotowanie do wyzwań zawodowych w nowoczesnym przemyśle.

Warsztaty te stanowią doskonały przykład zintegrowanego kształcenia praktycznego prowadzonego w zespołach.
